מינהל ציבורי
תאריך עדכון: יולי2017
שם הקורס: מבוא למנהל ציבורי
מספר הקורס: 93-098
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):
הקורס נועד להבהיר את מושגי היסוד במקצוע המינהל הציבורי ולדון בנושאים הקשורים למבנה המערכת. התיאוריות שילמדו ילוו מקרי בוחן מתוך המנהל הציבורי הישראלי.
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
מהלך השיעורים: (שיטות ההוראה, שימוש בטכנולוגיה, מרצים אורחים)
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה חובה נדרשת |
הערות |
1 |
מבוא - מהו מנהל ומהם תחומי אחריותו?
|
1.א 1.ב. |
|
2 |
מנהל ציבורי, טובת הכלל וטובת הפרט. |
2.א. |
|
3 |
מנהל ומדיניות ציבורית – בין ניהול לפוליטיקה |
3.א., 3.ב. |
|
4. |
הגישות השונות במנהל |
4.א. |
|
5. |
גישות חדשות במנהל |
5. א., 5.ב, 5.ד, 5.ה, 5.ו. |
|
6. |
קונפליקטים ופתרונם. |
6.ב. |
|
7. |
סמכות ועוצמה בארגון.
|
7. א. |
|
8. |
קבלת החלטות |
8. א., 8. ב., 8.ג. |
|
9. |
תקצוב ציבורי |
9.א., 9. ב., 9. ג. |
|
10. |
מנהיגות ופוליטיקה ארגונית |
10. א., 10. ב., 10. ג. |
|
11. |
ביצוע המדיניות. |
11. א., 11. ב. |
|
12. |
ניתוח מדיניות. |
12. א., 12. ב., 12. ג. |
|
13. |
ביקורת המנהל. |
13. א., 13. ב. |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין
חובות / דרישות / מטלות:
1. השתתפות בכל ההרצאות.
2. קריאת החומר הביבליוגרפי.
3. השתתפות פעילה בדיונים בכיתה.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):
עמידה במבחן שנתי - 100%.
ד. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)
הפריטים המסומנים ב- * הם פריטי חובה.
*1. א. דרי, דוד, יסודות המנהל הציבורי (ת"א: או"פ, 1996), יחידות 1, 2.
*1. ב.גלנור, יצחק, מנהל ציבורי בישראל, התפתחות, מבנה, תפקוד ורפורמות (ירושלים: אקדמון, 2007), ע"ע 31-47.
1.ג
Hague,Rod, Martin Harrop, and Shaun Berlino, Comparative Government and
Politics Forth Edition, (Mcmillan Press, London , 1998), Ch. 15
1.ד
Gallager, Michael Laver and Peter Mair, Representative Government in Modern Europe, Third Edition, ( McGraw Hill, Singapore2001), Ch. 13.
*2.א גזיאל, חיים (1990) מחשבה מנהלית בת-זמננו .(ת"א: רמות,1990 ), פרקים 1-4
*3. א
Hague, Rod, Martin Harrop and Shaun Berlin, ComparativeGovernment and Politics, Forth Edition, (MacMillan Press, London, 1998), Ch. 13
*3. ב
Guy Peters, The Politics of Bureaucracy, ( Rutledge Academic Press, London and New York 2005), pp 85-127.
3. ג
Wilson, W, (1997). The study of Administration In: Hafritz, J.M. and A.C. Hyde, Classics of Public Administration. (Forth, Philadelphia, et: Harcourt Brace College), pp. 13-26.
*4. א. גזיאל, חיים, מחשבה מנהלית בת-זמננו .(ת"א: רמות, 1990), ע"ע 25-33, 41-48, 63-69, 95-99.
*5. א. דרוקר, פיטר, מניהול של אתמול למנהיגות של מחר(ת"א: מטר, 1992), ע"ע 109-120.
*5. ב. יבלונסקי, ג'וזף, ר. יישום איכות ניהול כוללת TQM (ישראל: אור-עם, 1998), פרקים 2,3,8.
5. ג. פיטרס, טום הסמינר של טום פיטרס (ת"א: מטר, 1995), פרק 2.
*5. ד. המר, מייקל, צ'מפי, ג'יימס, עיצוב מחדש של התאגיד (ת"א: מטר, 1994), עמ' 39-139.
*5. ה. גולדרט, אליהו, השרשרת הקריטית. ת"א: מטר, 1997), פרק 1.
* 5. ו'. סנג'י פיטר, הארגון הלומד (ת"א: מטר, תשנ"ה), פרקים 3,4.
Lane, Jan-Erik. The Public Sector, Concept, Models and Approaches , (London: Sage Publication, 2000), pp. 49-71
6. א.
Wambaugh, J.C (2005). "Spotlight on human resource management." Business Horizons. Greenwich,48(6) 463-474.
* 6. ב. אולריך,ד., זינגר, ג.',סמולווד, נ., מבחן המנהיגות בתוצאה – כיצד מנהלים ובונים את העסק ומשפרים את "השורה התחתונה" (ת"א: מטר, 2006), ע"ע 58-67.
* 7. א. דרוקר, פיטר, פ., על הניהול כמקצוע (ת"א: מטר, 1998), עמ' 95-136, 177-188.
* 8. א. דניאל כהנמן, רציונליות, הוגנות, אושר - מבחר מאמרים )חיפה: האונ' חיפה, 2005, תשס"ה), ע”מ 1-33.
* 8. ב. גניס, ומאן, תהליך קבלת החלטות (ת"א: משרד הבטחון, 2000), ע"ע 3-19, 108-120.
* 8. ג. עירא שרקנסקי ויאיר זלמנוביץ, "אלתורים במנהל הציבורי וקביעת המדיניות בישראל", מתוך דוד דרי ,עורך, יסודות המנהל הציבורי – מקראה (ת"א: אוניברסיטה פתוחה, 2005), ע"ע 212-226.
8. ד.
Baron, Jonathan, Thinking and deciding, Third Edition, (Cambridge
University Press, 2000) Chapter 3: pp 53-59 (*), Chapter 10: pp 223-43 (*), Chapter 14: 335-355.
* 9. א.
Wildavsky, A. The New Politics of The Budgetetvy Process, Forth Edition ,( Boston: Little Brown and Company, 2003), Pp. 1-5. (*)
* 9. ב. נחמיאס, דוד ונורי, אלונה, עקרונות לניהול ולתקצוב על פי תפוקות במגזר הציבורי (ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה ,( 1997ע"ע 24-65.
* 9. ג. דרי, דן. ושרון, כלכלה ופוליטיקה בתקציב המדינה( תל- אביב: המכון הישראלי לדמוקרטיה, , (2000 ע"ע 68-70.
* 10. א. פופר, מיכה, על מנהלים כמנהיגים (תל-אביב: הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב, ( 1993, ע"ע 107-133.
* 10. ב. דרוקר, פיטר, אתגרי הניהול במאה ה 21 –(תל- אביב: מטר(2000 , , ע"ע – 79 127.
* 10. ג. סמואל, יצחק, המשחק הפוליטי) חיפה: הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2002), פרקים 9, 6.
* 11. א. פול קרוגמן, כלכלה בימי משבר: איך יוצאים מזה? תירגם מאנגלית: ירון בן עמי. (ת"א: הוצאת ידיעות ספרים, 2009), ע"ע 127-115.
* 11. ב. גדרון, בנימין , כץ, חגי , בר, מיכל, קווים לדמותה של החברה האזרחית המאורגנת בישראל", סוציולוגיה ישראלית, כרך ד', (2) (תל-אביב: רמות, (2002 , ע"ע 369-400 .
11. ג.
Beckett, J. "The Government should run like business mantra" (American Review of public Administration,2000), 30 (2), pp. 185-204
* 12. א. כפיר, אהרון, ארגון וניהול- עיצוב ושינוי (ת"א: גומא, 1997), פרק 4, פרק 6.
* 12. ב. כפיר, אהרון, ניהול ארגונים - הלכה למעשה (ת"א: צ'ריקובר, 1998), פרק 3, פרק 5 חלק II.
* 12. ג. מבורך, ברוך, "גישות ניהול מודרניות בראיה השוואתית", אקזקיוטיב, 1996 פברואר-מרץ, ע"ע
.10-19
* 13. א. דרור, יחזקאל, המלצות צוות המחקר לשיפור תפקוד הממשל בישראל (ת"א: המכללה למנהל, תשמ"ד).
* 13. ב. כפיר, אהרון, ראובני, יעקב (עורכים), המנהל הציבורי בישראל לקראת 2000 (ת"א: צ'ריקובר, 1998), פרק מבוא.
13. ג. הולנדר, שמואל, עקרונות יסוד וכללי מינהל בשירות המדינה) ירושלים: מדינת ישראל – נציבות שירות המדינה ( 2008.
13. ד.
Lane, Jan Erik, The Public Sector - Concepts, Models and Approaches. 3rd edition, (London: Sage Publications, 2000), pp. 34-56.
13. ה.
Darrel. M. West, Digital Government: Technology and Public Sector Performance (Princeton: Princeton University Press, 2005), pp. 1-14
חומר מחייב למבחנים:
הרצאות, ביבליוגראפיה.
- תאריך עדכון אחרון: 28/07/2017